لكه بينى:
سؤال(۱):
زنى كه عادت عدديه دارد؛ با تمام شدن عادت خود تا قبل از پايان روز دهم، يك يا چند روز ديگر نيز لك ببيند و بعد پاك شود، آيا آن چند روز حيض محسوب مى شود؟
جواب:
همه مراجع (به جز تبريزى، صافى و وحيد): آرى، حيض محسوب مى شود (هر چند نشانه هاى حيض را نداشته باشد).[تعليقات على العروة، ج ۱، فصل فى الحيض م ۱۷ و توضيح المسائل مراجع، م ۴۸۱ و ۴۹۳٫]
آيات عظام تبريزى، صافى و وحيد: اگر نشانه هاى خون حيض را داشته باشد، حيض محسوب مى شود.[تبريزى و صافى، توضيح المسائل مراجع، م ۴۸۱ و ۴۹۳ و وحيد، توضيح المسائل، م ۴۸۷ و ۴۹۹٫]
سؤال(۲):
خانمى كه عادتش شش روز است، پس از پاك شدن غسل كرده است روز هشتم لكه اى خون (با نشانه هاى حيض) مشاهده كرده و پاك شده است؛ آيا بايد دوباره غسل كند؟
جواب:
همه مراجع: آرى، بايد دوباره غسل كند.[امام، استفتاءات، ج ۱، احكام حيض، س ۱۵۹ بهجت، استفتاءات، ج ۱، س ۹۹۶ و فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۱ و دفتر: همه مراجع.]
سؤال(۳):
زنى كه عادتش در ماه هفت روز است؛ ولى هميشه پس از پاك شدن روز هشتم يا روز نهم، فقط لكه اى خون (با نشانه هاى حيض) مشاهده مى كند، چه تكليفى دارد؟
جواب:
همه مراجع (به جز سيستانى، صافى و مكارم): بايد همه (حتى پاكى وسط) را حيض قرار دهد. [بنابراين لازم نيست بعد از پاك شدن اول غسل كند؛ بلكه بايد تا روز هشتم يا نهم عبادات خود را ترك كند و سپس غسل كند].[توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۴ و وحيد، توضيح المسائل، م ۴۵۰٫]
آيه اللّه مكارم: تنها بايد روزهايى را كه خون ديده حيض قرار دهد و روزهاى پاكى (وسط) حيض نيست و حكم زنان پاك را دارد. [بنابراين بعد از پاك شدن اول، بايد غسل كند و عبادات خود را تا روز هشتم يا نهم به جا آورد؛ آن گاه اگر لكه اى از خون مشاهده كرد و پاك شد، دوباره بايد غسل كند].[توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۴٫]
آيات عظام سيستانى و صافى: بايد روزهايى را كه خون ديده، حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در روزهاى پاكى عبادت هاى خود را به جا آورد و آنچه را كه بر حائض حرام است، ترك كند. [بنابراين بعد از پاك شدن اول، بنابر احتياط واجب بايد غسل كند و عبادات خود را تا روز هشتم يا نهم به جا آورد؛ آن گاه اگر لكه اى از خون مشاهده كرد و پاك شد، دوباره بايد غسل كند].[توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۴٫]