شك بين حيض و زخم:
سؤال(۱):
اگر زنى بيش از سه روز خون ببيند و در كمتر از ده روز پاك شود؛ چنانچه بين خون زخم و حيض شك داشته باشد، تكليفش چيست؟
جواب:
آيات عظام امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و نورى: اگر پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، آن را پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[ توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۶ و دفتر: خامنه اى.]
آيه اللّه بهجت: اين زن با فرو بردن پنبه به داخل رحم وارسى كند. اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست، بيرون آيد خون زخم است، اگر وارسى ممكن نيست، در اين صورت چنانچه پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۶٫]
آيه اللّه صافى: اگر در ايام عادت (عادت وقتيه) باشد، بايد خون حيض قرار دهد.[توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۶.]
آيه اللّه مكارم: اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد و يا پيش از آن خون حيض مى ديده، بايد احتياط كند؛ يعنى، تمام كارهايى كه بر زن حائض حرام است ترك كند و تمام عبادت هايى كه زن غير حائض انجام مى دهد به جا آورد و اگر پيش از آن پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[مكارم، تعليقات على العروة الوثقى، ج ۱، فصل فى الحيض، م ۵٫]
آيه اللّه وحيد: اگر در ايام عادت باشد و يا نشانه هاى حيض را داشته باشد، بايد آن را خون حيض قرار دهد. در غير اين صورت اگر پيش از آن خون حيض مى ديده است، آن را حيض قرار دهد و اگر پاك بوده، پاك قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[بهجت، توضيح المسائل مراجع، م ۴۴۵ و وحيد، توضيح المسائل، م ۴۵۱٫]
سؤال(۲):
اگر زن كمى خون در لباس خود مشاهده كند و نداند از رحمش ترشح كرده (كه مثلاً خون حيض باشد) و يا از غير رحم است، تكليفش چيست؟
جواب:
همه مراجع: در فرض ياد شده، احكام خون حيض بر آن مترتب نمى شود.[امام، سيستانى، فاضل، مكارم و نورى، تعليقات على العروة الوثقى، ج ۱، فصل فى الحيض، م ۵ و دفتر: بهجت، تبريزى، خامنه اى، صافى و وحيد.]
تبصره . در حكم ياد شده اگر خون، كمتر از درهم (تقريبا به اندازه دو ريالى) باشد، خواندن نماز با آن لباس اشكال ندارد؛ ولى اگر در مسئله فوق به خون حيض حكم شود، خواندن نماز با آن لباس صحيح نيست.